fredag 24. april 2009

Postkasse (...postkasse, postkasse..)

Hvorfor har vi fortsatt post?

Alt kan sendes over internett på e-post, facebook, twitter, msn, google docs, dokumenthåndteringssystemer, intranett, læringsportaler (its learning) osv. Jeg er tilgjengelig på alle disse omtrent i all min våkne tid. Hvorfor i pokker er det da noen som fortsetter å sende meg dritt i posten?

- Post tar mange dager. Posten (nå: Bring) garanterer ikke at posten bruker noen mindre enn 5 virkedager fra mottaker til mottaker noe lengre. Og selv da er det ikke sikkert at posten kommer fram (Stjal selvangivelse(..):(http://tb.no/article/20090418/NYHETER/117194140)).

- Det er bare regninger som kommer i posten, og de kan sendes elektronisk. Sparer både skog og penger for både meg og kreditor.

- Pakker kan leveres på postkontor, slik som i dag, og beskjed om at posten har mottatt en pakke til deg kan sendes på sms (eller epost(!)).

- Folk flytter hele tiden, og glemmer å melde adresseendring. Alle som har sendt ut medlemsblader eller andre masseutsendelser vet at en tredel kommer tilbake nesten samme hva man gjør.

Det er ingenting som er bra med post! Post er dritt! Det eneste jeg får i posten er Byavisa og Teknisk ukeblad, og begge hadde jeg klart meg fint uten. Og om jeg hadde trengt dem hadde jeg kunne hentet dem selv på Post i butikk eller noe sånn.

Postens arroganse i forhold til deres egne leveringsevne er også helt uutholdig. Det er bingo å sende ting i posten. Vi har forsøkt å få sendt noe viktig fra Kirkenes til Trondheim omtrent 3 ganger. To ganger har posten forsvunnet totalt. En gang kom den viktige posten fram etter 2 uker. Men den posten som ikke er så jævla viktig, sånn som den ukentlige bunken med aviser fra Kirkenes som mora sender kommer fram HVER GANG.

Så jeg har en oppfordring til Posten Norge AS:

Gi dere mens leken er god. Post i form av dritt som leveres i postkassen overlever ikke de neste 20 åra uansett. Det er tid for innovasjon og forandring.

Og til "Krigsveteran til angrep på Telenor" (http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1315106.ece) som mener at det er forkastelig at det skal koste ekstra for å få motta regning i posten:

Jeg skjønner at det får vondt i rettferdighetsmuskelen din av å måtte forskjellsbehandles. Men jeg betaler i alle fall ikke ekstra for at Telenor skal sende deg papirfaktura. Den merkostnaden får de som skal ha papiret ta - altså deg, i form av 35kr i måneden. Jeg har i alle fall god samvittighet etter å ha krysset av for elektronisk faktura, for da sparer jeg i alle fall miljøet for det arket, den konvolutten, utslipp far den lastebilen, det toget og de maskinene som har trengtes for å frakte min faktura en gang i måneden.

Post eier ikke livets rett. Post er FEIL!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar