tirsdag 17. mars 2009

Den nye vinen, vinden, tv-trenden?

Som den medieviteren jeg er har jeg ikke kunne unngått å fått med meg den nye trenden innen fjernsynet. I løpet av nyåret har det ene fjollete konseptet etter det andre poppet opp på tv-skjermen som pupper på jenter i 13-14års alderen - sporadisk og ute av kontroll. Paradise Hotel, Sannhetens øyeblikk, Silent Library, Wipeout og så videre. Noen med mer underholdningsverdi enn andre. Jeg kan godt bekrefte at jeg flirer av den keitete slapstick humoren i Wipeout - innimellom er det gøy å se at andre detter, sklir og blir slått i tryne på gøy. Men programmer som Paradise Hotel og Sannhetens øyeblikk får meg til å tro mindre og mindre på menneskeheten.

Hva i pokker er det deltakerne tenker på? Utlevere seg på landsdekkende tv, pule som kaniner, drikke som svamper og fortelle Norge at "ja, jeg har stjelt penger fra jobben min" eller "ja, jeg ser på kvinner kun som seksuelle leketøy". Det må finnes så mange stolte foreldre, besteforeldre, søsken og venner rundt om i det ganske land. Bare tenkt dere de fiktive foreldrene Berit og Knut som mottar postkort fra deres unge håpefulle, dritafull på Paradise Hotel:

Chære mamma og pappa!
Jeg har det flotters her i Mexico. Masse god mat og drikke. Ja, mest drikke da. Som dere sikkert har fått med dere har jeg som vane for å starte dagen med ett par shoter tequila for å fjerne den verste fyllesyken fra dagen før. SKÅL'a derre!

Ellers går dagene med på å doije seg for de deilige guttene, de er sååååå digg assa! Jeg har allerede pløyd over 2 av guttene på landsdekkende tv, dere kommer til å se det før eller senere. Er ikke så happy for det, for det viste seg på den daglige underlivsundersøkelsen vi er pålagt her nede at jeg allerede har fått flatlus og klamydia. Men etter den søte kløe kommer den sure svie, er ikke det det du pleier å si da mor?

I dag er planen min å jobbe med den overdrevne brunfargen min ved bassenget, før jeg hiver i meg et titalls tequilashots til lunch. Jeg har dessuten funnet meg en ny bestevenninne - vi har blitt såååå close! I kveld tenker jeg å dolke henne i rykken for så å høvle over gutten hun liker.

Klemz og koz fra deres kjære datter!

PS. Har dere husket å kansellere mormor og morfars kabeltv og internett? Og ikke minst sagt til min arbeidsgiver at jeg misjonerer i Afrika? Jeg har en snikende følelse av at det ikke kommer til slå positivt ut hos noen av de...

8 kommentarer:

  1. Folket vil ha sirkus, og sirkus skal de få!

    Personlig synes jeg trash-TV er ganske uproblematisk. De som melder seg på får sine 15 minutes of fame, mens de som ser på får tilfredsstilt titteren i seg. De som heller vil se noe annet slår over til Travel Channel eller NRK2. So far so good.

    At noen av deltakerne burde vært beskyttet mot seg selv er nå én ting, men dette vil de måtte lære på kroppen en eller annen gang i livet uansett. Min holdning er at barnehageunger må få lov til å leke med hammer og spiker. Jo før jo heller. Helst før de selv får unger.

    Der jeg derimot blir fortvilet er når alle landets største nettaviser kaster seg på bølgen og leverer "nyheter" om disse nye "kjendisene" bortimot før TV-serien er på lufta. Vege og Blabla kjører jo en daglig forsidesak om at en deltaker har vært på fest og drukket mye og gjort noe dumt, at en annen deltaker har pult en D-kjendis som var med i et annet TV-program, og at en tredje sjekker sveisen i speilet veldig ofte. For det første er ikke dette nyhetsverdig, og for det andre burde det ikke være en nyhet for noen at realitydeltakere også drikker og gjør dumme ting når de IKKE er på TV.

    Avisredaksjonene liker å fremstille seg selv som samfunnskritiske. Redaktørene velger fritt hva de definerer som nyheter og hva de lager saker om. Likevel er jeg villig til å vedde uforholdsmessig mye penger på at nettavisene til Vege og Blabla i løpet av den kommende måneden vil ha flere oppslag om Paradise Hotel enn om kontinentet Afrika. Og det skjer faktisk en del i Afrika. Tro det eller ei.

    SvarSlett
  2. hihi, flott innlegg, Hanne :-)

    SvarSlett
  3. meheeco jeg er selvsagt enig med deg på så og si alle punkt. Det jeg ville ha fram var ikke at søppeltv i seg selv er problematisk - det finnes fordi folk ser på: Om ingen hadde matet duene ville det ikke vært duer!

    Det jeg mener er feil, feil, FEIL er deltakerne! Jeg lurer på om de ærlig og oppriktig tror at folk ikke kommer til å dømme dem etter deres deltagelse: at deres foreldre ikke kommer til å gremmes, at deres besteforeldre ikke kommer til å få hjerteinfarkt eller at deres arbeidsgivere, nåværende eller kommende, ikke kommer til å se på dette som noe negativt... Å pule rundt i alkoholpåvirket tilstand på landsdekkende fjernsyn er neppe noe man vil ha på cvn sin tenke nå jeg:)

    SvarSlett
  4. Tenk om disse hadde fått lov til å leke med hammer og spiker litt tidligere, så hadde de kanskje endt opp med en blå tommel i stedet for en ødelagt CV :)

    SvarSlett
  5. Tror det hadde vært bedre for både dem selv og alle med tilgang til nettaviser og tv... Ja til hammer og spiker!

    SvarSlett
  6. Snakker om sola!

    http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1295340.ece

    SvarSlett
  7. hahaa... Nydelig sammenligning:)

    SvarSlett