mandag 16. mars 2009

Stillhet

Jeg har i det siste holdt noen IT-kurs for relativt utrente IT-brukere. Det er forsåvidt spennende nok i seg selv. Mest med tanke på at de har et helt annet perspektiv på dette med IT-bruk enn det jeg har.

Vi lærer blant annet bort hvordan man bruker en trådløs IP-telefon. Det som er spennende med denne telefonen er at mer enn 90 % av funksjonaliteten baserer seg på at man slipper å snakke med hverandre. Man har mulighet for teksmeldinger mellom apparatene, SMS, E-post, fraværsmarkering, en slags personsøkertjeneste osv.

I utgangspunktet er dette bare gode greier - teknologi for å øke den tilgjengelige funksjonaliteten. Det som er så morsomt med dette er at en av brukerne på kurset plutselig uttalte at: "Snart trenger vi jo ikke å snakke med hverandre mer". Og vi IT-folka reagerte jo med en noe usikker latter. Klart vi trenger å snakke sammen, tenkte jeg umiddelbart. Men så begynte jeg å tenke litt, vi snakker jo sammen i mye mindre grad enn før.

Jeg har to mobiltelefoner, en for jobb, og en til privat bruk. Den til privat bruk har stort sett ligget påslått et eller annet sted i leiligheten, mens den til jobb er alltid med meg. Jeg sjekker et par ganger om dagen om jeg har fått noen meldinger eller at noe har skjedd. De siste tre ukene har jeg fått maks 10 tekstmeldinger. Disse av arten "Jeg kommer litt sent til avtalen", eller "Hei Anders, jeg lurer på hvordan det går med deg, det er lenge mellom hver gang jeg hører fra deg, hilsen mamma". Og da slår det meg - trenger jeg egentlig mobiltelefon til noe annet en telefonsamtaler noe mer? Og ikke minst, hvor lenge siden er det jeg snakket med vennene mine på telefon. Ingen ringer hverandre og forteller om hva som har skjedd siden sist mer. Men allikevel føler jeg meg mer oppdatert enn før. Se på dette:

Jeg kan til en hver tid vite hva mine venner driver med gjennom følgende kanaler:

Facebook - statusmeldinger, notes, samtaler mellom venner på veggen, meldinger
Blogg - blogginnlegg om hva som skjer i mine venners liv
Twitter - små lynmeldinger som sier hva folk driver med akkurat nå
Msn - Statusmeldinger av typen "Espen sitter hjemme og kjeder seg. Skjer det noe i kveld?"
MySpace - ymse oppdateringer
gmail-chat
irc, icq og lignende

Jeg vet mer om mine venner nå enn jeg noen gang har visst, allikevel snakker vi sjeldnere og sjeldnere sammen.

For sikkert 10 år siden vurderte jeg å forsøke en periode uten mobiltelefon for å se om det i det hele tatt lot seg gjøre. Jeg fant ut at det var umulig.

Nå tror jeg faktisk at det er mulig! Jeg er lettere å få tak i på de nevnte kanalene enn på mobiltelefon.

Skal jeg bare forholde meg til dette med glede, eller bør jeg bli flinkere til å ringe folk?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar