tirsdag 10. mars 2009

WTF?!

I dag våknet jeg til nyheten om at Rørosbygdene skogeierlag blir politianmeldt for brudd på rasismelovgivningen, etter at skogeierlaget har hevdet at samer i Rørosregionen er for intelligente til at de kan være urfolk, og bør gentestes.

Kjære Rørosbygdene skogeierlag.

Er dere ikke vell bevart? Hvordan i all verdens navn og rike kan dere hevde dette? Ja, jeg vet at dette var en allmenn oppfatning av samene i kongeriket Norge for omlag 160 år siden, det at samer var et underlegent folkeslag - derav den barbariske fornorskningspolitikken. Men dere, vi lever i 2009. Er det ikke på tide å forkaste tanken om at samene er et underleget folk, et folk med lavere intelligens enn såkalte "etniske nordmenn"?

Om noen skal kategoriseres som mindre intelligente burde det ikke da være dere? Dere som mener at samer med noe mellom ørene burde gentestes fordi samer ikke er intelligente? Burde jeg da gentestes før jeg fikk lov til å ta på meg min samiske kofte? Dere skjønne, jeg har en mastergrad fra universitetet - er jeg da for smart til å være same? Idioter!

Ikke missforstå meg kjære Rørosbygdene skogeierlag, jeg mener selvsagt ikke at alle deres medlemmer er ignorante idioter. Jeg generaliserer ikke. Men kanskje vi for sikkerhetsskyld burde genteste dere, slik at vi får luket vekk de dårlige frøa?


Uvitenhet gjør meg forbannet! Lenge leve intelligensen!

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1289566.ece

4 kommentarer:

  1. Ja! De burde gentestes selv. Kanskje det vil gi oss forklaringen på hvorfor foreldet tankegang og fremmedfrykt fortsatt sitter igjen.

    Er ikke bønner vanligvis et jordnært (ooh, ordspill) folkeslag?

    SvarSlett
  2. Elsker ordspillet!!!!
    #Flirer i skjegget!#

    SvarSlett
  3. Jeg ser at jeg har skrevet bønner. Lurer på om jeg burde gentestes. Det heter vel bønder. Med mindre man snakker om det brunbønner.

    SvarSlett
  4. Jeg så mange brunbønner i Afrika!

    SvarSlett